Blog

May 11, 2020

Heb je een kinderwens maar komt deze wens niet uit omdat je eierstokken te veel van het mannelijk hormoon aanmaken? Of heb je last van een onregelmatige menstruatie, overbeharing, puisjes in het gezicht en overgewicht? Grote kans dat er spraken is van PCOS. Met een bloedonderzoek kan de huisarts dit voor je nagaan.

Wil je niet aan een hormoonkuur, dan kan een dieet ook een eerste stap zijn. Een dieet kan de hormoonbalans herstellen waardoor de menstruatie weer regelmatig wordt. Dit kan wel een flinke omschakeling met de voeding betekenen,  maar de resultaten zijn verrassend!

Wil je meer weten hoe dit werkt en wat ik voor je kan doen?

Neem gerust contact op.

April 9, 2020


In deze Corona-crisis merk ik dat meer mensen last krijgen van eetbuien en emotie-overeten. Het zijn spannende tijden. Dat vraagt om extra aandacht en gespecialiseerde hulp. Gelukkig merk ik dat mijn telefonische en online begeleiding goed werkt nu. Het is alsof clienten meer dan ooit bereid zijn om naar 'binnen' te gaan. Dat zij zich kwetsbaarder durven opstellen, en tegelijkertijd ook beter voor zich zelf willen (leren) zorgen.

Voel je welkom als je van je eetbuien verlost wilt worden. Het maakt niet uit hoe lang of je ze al hebt, er is een weg om ze los te kunnen laten.

April 4, 2020

Vanwege het coronavirus worden alle afspraken omgezet naar telefonische consulten. Uw reeds geplande afspraak kan daarmee gewoon doorgaan. Ook nieuwe afspraken kunnen gemaakt worden.

Algemene vragen over het coronavirus? Het telefoonnummer 0800 – 1351 is dagelijks bereikbaar van 08.00 tot 20.00 uur. Of kijk op rijksoverheid.nl/coronavirus.

October 22, 2019

Hoog tijd voor preventie van dementie. Kunnen we zelf iets doen?? Gelukkig is er hoop. Volgens Alzheimer Nederland kan 30 procent van het aantal gevallen van dementie voorkomen worden door aanpassingen in de leefstijl. Denk aan lichaamsbeweging, een gezonde bloedsuikerspiegel en bloeddruk, deelname aan sociale activiteiten en genoeg slaap. Beweging zorgt bijvoorbeeld voor meer bloedtoevoer naar het brein en stimuleert de aanmaak van een beschermend eiwit.
Het kabinet zou maximaal moeten inzetten op preventieve maatregelen tegen dementie. Dat stond in een ingezonden stuk in NRC op 21 okt 2019 dat is ondertekend door tientallen artsen, hoogleraren, directeuren en andere deskundigen.
Als dietist draag ik graag mijn steentje bij aan de preventie van dementie. Qua voeding lijkt mediterrane voeding het meest gunstig. Graag help ik je met een persoonlijk preventie-advies: voor de juiste voeding en leefstijl die zowel goed is voor hersenen, hart en eigenlijk alle organen in je lichaam.

April 19, 2019

Op maandag 15 april lanceerde ik mijn nieuwe boek:
Wat echt werkt | Eten in aandacht. Een boek dat de focus legt op hoe en waarom we eten in plaats van wat. Juist dat werkt echt. Dat ontdekte ik in de meer dan 50000 gesprekken van afgelopen 30 jaar in mijn praktijk. De meeste kilo’s komen erbij door het eten op de automatische piloot. Maar ook een verkeerde mindset en het weg eten van emoties dragen bij. 

Aandacht toevoegen aan je eetgewoonten oftewel mindful eten blijkt de sleutel om je gewoonten definitief aan te pakken. Afvallen wordt zo een geleidelijk natuurlijk proces en je voorkomt het jojo-effect.

4 dingen die je leert met de vaardigheid van Eten in aandacht

  1. Je merkt eerder wanneer je genoeg hebt. Je porties worden van zelf kleiner (indien dat nodig is).
     

  2. Je leert beter omgaan met verleidingen.
    Je proeft intenser wat je eet of snoept: daardoor is niet alles meer even lekker. Je laat makkelijker iets liggen of je merkt dat je eerder genoeg hebt. Want je kiest...

January 19, 2019

De enige manier om het juiste gewicht te bereiken 

 ...is met de juiste MINDSET  en  MINDFUL ETEN

Als afvallen slechts een zaak was van slim en logisch denken dan zou niemand in strijd zijn tegen de kilo’s. De meeste mensen zouden genoeg informatie vinden via internet of kennissen. Ze zouden het advies volgen, afvallen en het gewicht wel behouden. 

Klinkt alsof dat heel simpel is, toch?

Wat de meeste mensen niet realiseren is dat afvallen en gewicht behouden NIETS heeft te maken met logica of intelligentie. Het heeft alles te maken met emotie en je gewoontes, je overtuigingen en houding rondom eten en lekkers.

Het enige wat je tegenhoudt om naar lichter lijf en leven te gaan, heeft te maken met anders leren denken en wat AANDACHT toevoegen. Om de juiste mindset aan te leren en een betere  relatie met voeding en je lichaam te ontwikkelen. Zo ga je minder op de automatische piloot eten en kun je beter luisteren naar signalen van binnen.

Ook jij...

January 13, 2019

Problemen met je menstruatiecyclus?

Misschien heb je last van PCOS, oftewel het Poly Cysteus Ovarium Syndroom. Dit betekent dat je meerdere cystes (vochtblaasjes) op je eierstokken hebt.
Ongeveer 5-10% van alle vrouwen heeft PCOS. Het is een erfelijke aandoening, waar ook het gewicht een grote rol speelt. Maar ook met een gezond gewicht kunt je PCOS hebben. De klachten die hierbij kunnen horen zijn: een zeer onregelmatige of uitblijvende menstruatie, teveel mannelijk hormoon, overbeharing, acné en overgewicht.

Daarnaast kan er een verminderde gevoeligheid voor het hormoon insuline optreden.

Als je vermoed dat je PCOS hebt kun je het beste contact opnemen met je huisarts. Goed om te weten dat je met de juiste voeding en leefstijl een positief effect kan verwachten op je cyclus en ook op je vruchtbaarheid.

Bel gerust voor een afspraak voor meer informatie en coaching.

October 28, 2018

Een gezond gewicht begint met een beetje meer aandacht toevoegen.
Want hoe vaak eten we niet zonder er echt bewust van te zijn? 
Wat, hoeveel en waarom eet je? Wat proef je? Of hoe vol zit je maag al?

Bij Netty raak je niet alleen zonder strijd je kilo's kwijt, maar leer je ook de resultaten te behouden. Dat lukt door meer in aandacht te eten.
Je krijgt inzicht in je eetpatronen en vindt weer een balans terug.
Je oefent in het nog meer genieten van lekker eten. En niet minder belangrijk:  je leert hoe je eerder genoeg hebt  en ontdekt dat zelfs stoppen fijn is.
 

April 20, 2018

Wandelen is niet alleen lekker, maar blijkt ook heel gezond te zijn. Zeker ook voor mensen met diabetes. Het verkleint hun risico op hart- en vaatziekten en heeft een gunstig effect op hun insulinegevoeligheid. Wist je dat het ook goed is voor je hersenen en je geheugen?

Gemiddeld zetten we dagelijks zo’n 6.000 stappen. Maar volgens wetenschappers is het beter om minstens 10.000 stappen per dag te zetten.

Die extra 4.000 stappen haal je al in een half uur stevig doorwandelen. Iets voor jou, zo’n lekker concreet beweegdoel? Koop een stappenteller en probeer die 10.000 stappen te halen! Of gebruik een app op je telefoon,  bijvoorbeeld Pedometer.

January 16, 2017

 Hoe goed is jouw relatie met eten? Eet je vaak of teveel als je geen honger hebt? Of ben je altijd bang om aan te komen? Zou je dat willen veranderen? Sta dan eerst een stil bij je eigen eetpatronen en ontdek waarom zelfcontrole of lijnen niet het antwoord is.

Herken je eetpatronen


Voor veel mensen is het doorbreken van vertrouwde patronen zo ongeveer het moeilijkste wat er bestaat. De eerste stap van verandering begint met het herkennen van je patronen! 

Eet je gedachteloos?


De meeste mensen die te veel eten doen dat vooral onbewust:
- Ze eten als er wat te eten is
- Ze eten snel, zonder echt te proeven
- Ze eten en combineren dit met TV kijken, of andere afleidingen
- Ze nemen nog een extra portie, al hebben ze genoeg gehad
- Ze eten automatisch hun bord leeg

Herken je hier iets in?

Kun je verleidingen moeilijk weerstaan?

Is het zien van taart, het ruiken van vers gebrande noten of het gekraak van chips al genoeg om je over te geven? Al heb je net gegeten of wil je eigenlijk wat afvallen...

Please reload

Nieuws

Afvallen met Weinig Moeite? 5 dingen die je moet weten

September 23, 2016

1/1
Please reload

Archief
Please reload

Follow Me
  • Grey Facebook Icon
  • Grey Twitter Icon
  • Grey Instagram Icon
  • Grey Pinterest Icon